Etusivu » Blogi » Uutta ja uusintaa sekä perinteisestä pysyvämpää

Uutta ja uusintaa sekä perinteisestä pysyvämpää

On itsestäänselvyys varmistaa organisaatiossa tarvittava määrä resursseja, henkilöstöä ja rahaa suoraan ydinliiketoimintaan tarvittaviin hankinnan kohteisiin. Oli sitten kyseessä tavaroita ja palveluja, joita ostetaan myytävien tuotteiden tai palveluiden tuottamiseen.

Tiedän, että käyt hyvin tarkasti läpi tarpeen ja toimittajat sekä sijoitat suuren määrän yrityksen osaamista ja varallisuutta näiden hankintaan, koska näet niiden liittyvän suoraan voittomarginaaliin ja asiakastyytyväisyyteen. Mitä paremmalla hinta/laatusuhteella hankit hankinnan kohteita niin, sitä suurempia voittoja niillä ansaitset ja sitä korkeampilaatuisia ja tyytyväisiä että onnellisempia asiakkaat ovat.

Epäsuorien hankintojen merkitys yrityksesi kannattavuuteen ja asiakastyytyväisyyteen

Haluan varmistaa, että ajatuksesi heräävät myös siihen, kuinka tärkeässä roolissa epäsuorat hankinnat ovat yrityksen liiketoiminnassa. Et ole ehkä tullut ajatelleeksi, että ilman näitä hankintoja, ei välttämättä olisi edes varsinaista ydinliiketoimintaa.

Mitä nämä niin tärkeät epäsuorat hankinnat siten ovat. Tähän käsitteeseen sisältyviä tavaroita ja palveluja ovat mm. toimistotarvikkeet, matkailu, IT-palvelut, pakkausmateriaalit, medialaitteet, talonmiespalvelut, siivous, kalusteet, toimistokalusteet. Myös sen korjaamoliiketoiminnan varmistava ilmanpainekompressori siellä hallin nurkassa. Nämä ovat tavaroita ja palveluja, jotka ovat tarpeen jokapäiväisen liiketoiminnan pyörittämiseen. Miksi siis olisi merkityksetöntä, että miten ja kenen taholta näitä hoidetaan!

Pelkkä hinnan katsominen ei riitä, jos ei ymmärretä kokonaisuutta, liiketoimintaympäristöä jota halutaan ylläpitää ja erityisesti kehittää.

Epäsuorien hankintojen haasteet

Harvoin organisaatioissa on keskitytty tai panostettu resursseja epäsuorien hankintojen järkeistämiseen, vaikka siellä olisi olemassa jo oma hankintaosasto. Hankintaosastot ja -tiimit eivät yleensä ehdi keskittyä järkeistämään ja kehittämään epäsuorien hankintojen osuutta.

Usein tämä johtuu siitä, kuinka monimutkaisia ​​ja laajan kirjon hyödykkeitä ja palveluja on tilattavissa. Usein tulee yllätyksenä kuinka useisiin kategorioihin nämä jakautuvat yrityksen sisäisissä luokitteluissa. Luokkia voi olla satoja ja nämä voivat käsittää jopa tuhansien toimittajien hallintaa. Usein toimintaa sekoittaa sisäisen toiminnan organisoitumisen puute joka sallii korkean vaihtuvuuden epäsuorien toimittajien joukossa. Mikä toiminnan vaikeutumisen skaalautuvuutta lisää on, että näiden kategorioiden tilaukset käsittävät tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia laskutapahtumia.

Tästä syystä monet päättäjät uskovat, että epäsuorien hankintojen kustannukset ovat liian työläitä ja tai kallista ottaa haltuun. Parasta ja pahinta näiden epäsuorien hankintojen osalta on todellisuuden hämärtyminen ja toimintojen läpinäkymättömyys. Se mitä et voi nähdä, sitä ei tarvitse eikä voi hallita –  monesti ajatellaan. Harmillisinta asiassa on se, että tehottomia prosesseja ei tunnisteta, ja erityisesti sitä kuinka merkittäviä rahasummat ovat epäsuorien hankintojen osalta kyseessä.

Toimitusjohtaja, talousjohtaja ja erityisesti omistaja, epäsuorien hankintojen kustannuksia voidaan vähentää ja vieläpä merkittävästi

Epäsuorien hankintojen järkeistäminen ja kustannussäästöjen aikaansaaminen sekä erityisesti niiden pysyvyyden varmistaminen vaatii laaja-alaista osaamista. Ei riitä, että hallitset hyvin taloushallinnon perusteet ja Excelissä numeroiden murskaamisen. Hankintojen järkeistäminen on laajaa osaamista ja asiantuntemusta monelta saralta, niin muutoksen hallintaa, sopimusjuridiikkaa, neuvottelutaitoja ja syvää osaamista toimittajahallinnasta. Hyvät analyyttiset taidot eivät pelkästään riitä, vaan on omattava niin tietoteknistä-, kuin teknistä osaamista toimiala-asiantuntemuksesta puhumattakaan.

Nykyisessä markkinatilanteessa organisaatioiden resurssit ovat rajalliset, eikä tarvittavia taitoja, työkaluja ja tai tarvittavia resursseja ole tehdä hankintatoimen tehtäviä. On totta kai ymmärrettävää, että uuden toiminnon priorisointi ja tehokas hallinnoiminen vaatii resursseja. Jokaisen organisaation pitäisi kuitenkin tunnistaa epäsuorien hankintojen säästöpotentiaali niin kustannussäästöjen, kuin toiminnan kehittämisen puolelta. Vain toista puolta asiasta ei kannata lähteä järkeistämään.

Kuinka me Tenderit voimme sitten auttaa teitä epäsuorien hankintojen osalta

Ymmärryksen varmistaminen on toiminnan lähtökohta ja siksi haluamme tavata teidät kasvotusten palaverin merkeissä. Luottamus ulkopuoliseen apuun pitää olla, jotta toiminnan kuva selkeytetään totuudenmukaisin argumentein.

Heti ensimmäiset palaverista lähtien korostamme, että emme sido organisaatiota vuosien mittaisiin yhteistyösopimuksiin. Olemme vain sen ajan palveluksessa, kun organisaatio meitä tarvitsee ja perusteltuun tarpeeseen perustuen. Palvelumme lopputuloksena saatte tarvittavat ohjeet ja työkalut hoitaa hankintoja juuri teidän organisaation tarpeen ja tavoitteiden mukaisesti. Ilman että olemme vuosia sivussa seuraamassa ostoehtojen säilymistä. Lue lisää palvelumallista ja ajatuksistamme sivulta www.tenderit.fi

Tervetuloa tulevaisuuden palvelumalliin ottaa organisaation epäsuorat kustannukset haltuun.

Kun hyvät hinnat eivät enää riitä!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *