Etusivu » Blogi » Tapaaminen: Askel tehokkaampaan kustannusten hallintaan

Tapaaminen: Askel tehokkaampaan kustannusten hallintaan

Tapaaminen: Askel tehokkaampaan kustannusten hallintaan

Unohdetaan ammattitermit ja syvällisemmät hankinnan teoriat ja tuodaan insinöörin luotisuoramaisella ajatusmaailmalla ydinajatus siitä, miksi sinun pitäisi tavata Tenderit.

Heti ensimmäisenä minun täytyy muistuttaa, että emme tuhlaa aikaasi tapaamisessa aikaasi kuin maksimissaan tunnin verran. Voidaan vaikka treffata lounaan merkeissä.

Miksi siis tavata Tenderit

Firmassasi ostetaan monenlaisia tuotteita ja palveluita talonne ulkopuolelta kuten toimistotarvikkeita, kahvikoneita, printtereitä, ajoneuvoja, vakuutuksia, liikelahjoja, matkatoimistopalveluita, siivouspalveluita jne. Näitä erilaisia tarpeita, useimmiten välttämättömiäkin, riittää loputtomasti. Voin rehellisesti sanoa, että edustamasi firma käyttää rahaa jopa noin 10-40 % liikevaihdosta ko. tuotteisiin ja palveluihin. Ymmärrät hyvin siis, että puhutaan hyvin merkittävästä rahapotista.

Tiedän että ajatuksesi ja resurssisi ovat ihan jossain muualla ydintehtävissäsi, siksi juuri haluammekin auttaa sinua.

Nämä talonne ulkopuolelta ostettujen tuotteiden ja palveluiden laskut skannaatte ostolaskujen käsittelyohjelmistoon. Osa laskuista menee varmasti sähköisesti, mutta hyvin todennäköisesti laskuja ei kirjata mihinkään toiminnanohjausjärjestelmään (ERP), vaan kasaantuvat isoon kulupottiin, jota seurataan tilikartaston tileillä. Tiliöinnit eivät kuitenkaan kerro koko eikä riittävän tarkkaa totuutta, kuinka paljon euroja on käytetty mihinkin tuotteisiin tai palveluihin. Tiedän mikä eniten harmittaa on toimitusten ja niiden laskujen virheet ja viitepuutteet, jotka aiheuttavat harmaita hiuksia ja turhaa ajan menoa selvittelyjen merkeissä lähes päivittäin.

Näin varmaan teilläkin toimitaan, kuten hyvin monessa muussakin firmassa.

Eipä siinä mitään väärää ole. Tilanne voisi olla kuitenkin toinen.

Auta itseäsi vastaamalla kysymyksiini

Tee minulle ja erityisesti itsellesi palvelus ja selvitä mielenkiinnosta, kuinka monta eri laskuttaja/toimittajanumeroa teidän ostolaskujärjestelmästänne löytyy kuluvalta kalenterivuodelta. Katso samalla laskujen kokonaismäärä, minkä uskoisin lähentelevän jopa kymmenien tuhansien luokkaa kappalemäärältään, tai voihan lukumäärä olla hyvin paljon suurempikin. Mitä mieltä sinä olet, tarvitseeko näitä löytämiäsi toimittajia olla noin paljon? Eikös olisi järkevämpää tarjota suurempaa rahasummaa vähemmälle toimittajamäärälle? Hehän voisivat tarjota sinulle paremmat ostoehdot ja muutenkin paremman palvelutason.

Voisiko markkinoilta löytyä jopa toimija, joka voisi tarjota useampia tuotteita ja palveluita omasta valikoimastaan, mitä teillä on ennen ostettu kymmeneltä eri toimittajalta.

Saisitko muuten selville järjestelmästänne kuka tai pikemmin, ketkä henkilöt teidän firmastanne on tilannut näitä laskutettuja tuotteita ja palveluita? Siihen tietoon harvemmin pääsee kiinni ostolaskujärjestelmistä. Olet varmaan saattanut itsekin tilata jotakin jostakin talonne ulkopuolelta, varmaan myös kollegasi tietämättänne käyttävänne samaan hankintaan aikaanne. Mahdollisesti sinä ja kollegasi olette saattanut tilata vuoden aikana samoja tuotteita eri toimittajilta, toinen mahdollisesti paremmalla hinta- ja maksuehdolla kuin toinen. Mitäpä jos kaikki olisittekin ostaneet samasta paikasta.

Taidat huomata, ettei teillä taida olla oikeastaan toimintatapoja ulkopuolisten tuotteiden ja palveluiden hankkimiseen, nimettyjä toimittajia/palveluntarjojia sopimuksineen eikä edes välttämättä tiedetä kuka sinun firmassa ostaa mitäkin.

Me autamme sinua selvittämään puolestasi mihin nämä kaikki tilikartan uumeniin kohdennetut eurot ovat menneet. Me myös tiedämme kuinka nämä tulisi hoitaa jatkossa, mikä säästää sinulta ja firmaltasi hyvin merkittäviä rahasummia ja vapauttaa aikaa sinun ja kollegoidesi ydintehtäviin.

Laita viestiä meille sinulle sopivasta ajankohdasta, niin järjestetään kalenterimme sopimaan.

Terveisin tenderit

#TeTaaS #hankinnathaltuun #tenderit #hankintamaisteri

kustannusten hallintaan

kustannusten hallintaan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *