Etusivu » Blogi » Kustannussäästötaitajien seuraava sukupolvi on jo täällä

kustannussäästöt hankintatoimi kustannussäästötaitajajien uusi sukupolvi epäsuorat hankinnat

Kustannussäästötaitajien seuraava sukupolvi on jo täällä

 

  • ”Keitä te ootte te Tenderi-poijjaat”, näin hauskasti kiitos on meitä tituleerattu.
  • ”Kuinka voimme auttaa teitä, jotta voitte auttaa meitä” – on jo kermaa korville.

Keitäkö me Tenderi-pojjaat ollaan

Tenderit ovat kustannussäästöjen taitajia ja hankintatoimen näkökulmiin vahvasti peilaavia ammattilaisia. Autoala on meitä lähellä sydäntä, mutta hankintatoimen ja epäsuorien hankintojen osalta olemme toimialariippumattomia. Tarjoamme kustannussäästöjä ja järkeistämme organisaation sisäistä ostotoimintaa tarvittavalla osaamisella ja työkaluilla – näin lyhyesti.

Niin, miksikö meidän tapa on sitten oikea tapa? Avullamme organisaation ei tarvitse sitoa toimintaa useiden vuosien mittaisiin yhteistyösopimuksiin, vaan sisäisen osaamisen kehittyminen varmistaa kustannussäästöjen pysyvyyden ja kehittymisen yrityksen omin avuin.

Usko tai älä, mutta pelkästään tuotteiden ja palvelujen oikean markkinahintatason varmistaminen ei pelkästään riitä, vaan myös käytännön ostotoiminnan järkeistäminen varmistaa todelliset ja pysyvät kustannussäästöt. Yhdessä nämä asiat varmistavat asiakasorganisaatiolle tasalaatuisen palvelutason ja toimittajayhteistyön kehittymisen takaavan markkinahintatason

Totta on, että kustannusten kilpailuttaminen kannattaa, mutta Kaizen- tendereille, pelkkä hyvä ei riitä

Kustannusten kilpailutuksella yritys säästää kuluissa ja toiminnan järkeistäminen vapauttaa resursseja. Kasvattaaksemme hankintatoimen roolia, tulee tunnistaa hankintojen merkitys ja asema yrityksen sisällä. Tietoinen tulee olla myös hankintojen volyymista ja rakenteesta, jotta hankintatoimen nykytila hankintatoimen kehityskaarella tunnistetaan.

Osataanko yrityksessä vastata seuraaviin kysymyksiin:

  • Keneltä ostetaan?
  • Mitä ostetaan?
  • Kuinka paljon?
  • Kuinka paljon sitoutuu pääomaa?
  • Kuinka helposti hankinta tapahtuu?
  • Miten hankintaa pitää valmistella?
  • Millaisia ovat toimitusajat?
  • Mikä on tuotteiden/palveluiden saatavuus?
  • Mitkä tekijät tähän vaikuttavat?
  • Millaisina kokonaisuuksina hankintoja tulisi käsitellä (tuoteryhmät ja kategoriat)?

Hankintatoimen strategisuuden ymmärtäminen korostaa hankintatoimen roolia organisaatiossa

Mikäli hankinta nähdään rutiininomaisena tukitoimintona, jää kokonaisuus usein pois tarkasteluista ja huomio kiinnittyy ainoastaan hankintahintaan. Hankintahinta ei välttämättä johda kustannusten optimoinnin kannalta parhaaseen lopputulokseen. Tästä syystä yrityksen tulisi huomata myös välilliset kustannustekijät. Kaiken kehitystyön perustuksena on nykytilan analysointi, jonka jälkeen tavoitteet voidaan määrittää. Käytännössä siis että mihin tasoon halutaan päästä ja miten tähän päästään. Kysymyksiä tavoitetilaa ja hankintastrategiaa määriteltäessä.

  • Kuinka pitkän aikavälin hankintastrategia halutaan luoda? Halutaanko esimerkiksi kahden vai viiden vuoden strategiset linjaukset.
  • Kuinka yksityiskohtaisesta hankintastrategiasta halutaan luoda?
  • Hankintastrategian dokumentointi, viestintä ja ylläpito: Painetussa muodossa viestiä on helpompi jakaa organisaation sisällä. Tämä auttaa myös uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Toisaalta hankintastrategian tulee vastata myös ympäristössä tapahtuviin muutoksiin.

Hankintastrategian haasteena ovat hankittavien tuotteiden ja palveluiden laaja kirjo sekä toimittajien erot. Tällöin yleisiä tavoitteita ja toimintatapoja on vaikea määrittää ja hankintoja kannattaa ryhmitellä eri kategorioihin.

Jos olet kiinnostunut keskustelemaan miten teidän organisaatiossa päästää kehityskaaressa eteenpäin, niin ole rohkeasti meihin yhteydessä, jos emme ole ennen teitä jo yhteydessä.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *