Etusivu » Blogi » Suhdetta ulkopuoliseen ei enää tarvita, kun homma rokkaa

kristallipallo esimerkki

Suhdetta ulkopuoliseen ei enää tarvita, kun homma rokkaa

Olemme päässeet projektissa eteenpäin vaiheeseen, että olemme tunnistaneet säästökohteet ja aloittaneet kehittämään organisaation käytännön ostotoimintaa. Olemme vaiheessa, että muutoksen tarpeen kyseenalaistaminen on vaihtunut nykytoiminnan yllätyksenä tulleeseen tilaan. On aika unohtaa pinttyneet ostotavat ja prosessit ja hyväksyä että yrityksen prosessit tarvitsevat sittenkin uuden sukupolven ajatuksia ja oppeja.

Ymmärrän että oman tekemisen ja osaamisen esille tuominen arveluttaa ja askarruttaa. Usko pois, tarkoituksena ei ole asettaa toimintaa huonoon valoon vaan päivittää vanhat tavat uusiin vähän kuluttaviin moderneihin menetelmiin. Kuten maailmassa yleensäkin niin aina vanhaa kunnioitetaan ja hyödynnetään luodessa uutta ja hienoa. Harvemmin pyörää keksitään uudestaan vaan sen ympärille suunnitellaan uusia vähemmän kuluttavia moottoreita ja kuskia auttavia varusteita. Näin me Tenderit myös kuvainnollisesti toimimme. Harvemmin meissä ihmisissäkään muutos ja uudistuminen syntyy omasta tahdosta, vaan lähes aina se tarvitsee ulkopuolisen muutoksen suunnan aiheuttajan muutokselle.

Miksi siis ulkoistaa ostotoiminnan kehittäminen Tendereille, kuin tehdä se itse

Yrityksessäsi ostetaan monenlaisia tuotteita ja palveluita talon ulkopuolelta, kuten olemme aikaisemmin kirjoituksissamme todenneet. Näitä erilaisia tarpeita, useimmiten välttämättömiäkin ostetaan varmasti tarpeeseen. Taustalla on varmasti oikeat syyt tarpeelle, emme sitä kyseenalaistakaan.

Yrityksesi ostamisen käytännöt ja perinteet ovat kehittyneet pitkään nykymuotoonsa. Toimintaa on kehitetty parhaan mukaan ja tekemisestä on oltu ylpeitä. Varmasti siitä on saatu jotain hyötyä myös itselle. Voit varmasti itsekin todeta että jos yrityksesi käyttää rahaa jopa 40% liikevaihdosta liiketoimintaa tukeviin tuotteisiin ja palveluihin, puhutaan hyvin merkittävästä rahapotista. Summasta, joka kiinnostaa varmasti myös tuotteita ja palveluita tarjoavia toimittajiasi.

Tiedän että toiminnan tausta ostamiskäyttäytymisessä on jossain muualla, kuin varsinaisissa ostotapahtumisissa ja niiden ammattimaisessa hoitamisessa. Taustalla täytettävänä on jokin muu tarve, kun varsinaisen ostotapahtuman suunnittelu. Niin osaamisesi ja ajatuksesi ovat ydintehtävissäsi, joita ensi sijassa mietit tarvetta tyydyttäessäsi. Olipa kyseessä sitten liikelahjan tarve asiakastapahtumaan tai messujen pr-tuotteiden hankinta tai vaikkapa tilaisuuden ja yöpymisten järjestäminen koulutustapahtumaan.

Pienistä puroista kasvaa suuri virta – rahavirta

Nämä talonne ulkopuolelta ostettujen tuotteiden ja palveluiden kustannukset, pienet purot yhteen virtaan tuotuna ovat varsin mittavat. Kuten varmasti ymmärrät niin yhtä virtaa pitkin vietynä on sisällön puhtautta ja sisältöä helpompi tarkkailla. Mitä jos tilikartan tilejä ja kustannuspaikkoja ei olekaan satoja. Olisiko toiminta tällöin helpompaa ja läpinäkyvämpää. Onko sittenkin mahdollista että kokonaiskuvan ja kehittämisen perusta olisi perussyiden, puutteiden tunnistamisessa?

Tiedän kokemuksesta että se mikä eniten asiakasyrityksissä henkilöstön mieltä parantaa ja nostaa tekemisen iloa on se, että työpäivän toiminta vapautuu olennaiseen ja itseä kiinnostavaan tekemiseen. Ei tarvitsekaan selvittää jokapäiväisiä toimitusvirheitä, väärin laskutettuja ostolaskuja ja miten sattuu tiliöityjä kustannuksia. Saattaa ehtiä jopa hörppäisemään itsekin kupin kuumaa ja vaihtamaan sanan kollegan kanssa.

Auta itseäsi antamalla meidän auttaa muussakin, kuin hintojen vinguttamisessa

Tee minulle ja erityisesti itsellesi, työyhteisölle, organisaatiollesi palvelus ja selvitä, kuinka tyytyväisiä yrityksenne ostotoimintaa hoitavat henkilöt ovat? Tarkoitan myös niitä henkilöitä jotka siellä perähuoneissa hoitavat näiden oto-ostajien laskuja ja toimituksia. Sekä myös niitä fyysisiä lähetyksiä ja palveluita vastaanottavia työntekijöitä.

Huomaat että sinun on ensin tunnistettava ketkä organisaatiossa yleensä tekevät ostoja. Katso samalla ympärillesi ja tunnista kuinka moni kollegasi ydintehtävien ohessa hoitaa muita tehtäviä, kuin heidän ydinosaamiseensa sisältyy. Uskoisin poikkeuksetta että lähes jokainen lähelläsi ja organisaatiorakenteissa kaukana työskentelevän henkilön työpäivä on täynnä oman vastuualueen työtehtäviä.

Miksi et olisi asemassasi se pelastava enkeli joka takaa henkilöstölle mahdollisuuden päästä vaikuttamaan ja kehittämään omaan työtään.

Me Tenderit emme sitä muutosta ja työtä tule jatkossa tekemään. Me olemme ne korvat jotka kuuntelevat henkilöstöä ja tulkkaavat heidän tarpeensa lisäten siihen oman osaamisemme. Tiedätkö mitä tapahtuisi samalla, kun keskustelisimme kollegoidesi kanssa. Saisit selville organisaatiosta ne varvut ja siemenet joihin panostamalla ja heitä ruokkimalla saisit organisaatiosi kukoistamaan ja kukkimaan kunnolla. Siihen tietoon harvemmin pääset kiinni väsyneiden henkilöiden suoralla lähestymisellä. Mitäpä jos se toiminnan suola löytyisikin siitä itse tekemisen ja toiminnan kehittämisen sisältä.

Me autamme sinua selvittämään puolestasi mitä yrityskulttuurisi uumenissa toimintaan toivotaan. Mitkä asiat ostamisen kulttuurissa aiheuttavat nurinaa. Tiedämme itsekin näitä tehtäviä tehneenä, mitä virheitä siellä päivästä toiseen toistetaan ja tehdään tietämättä muusta – paremmasta. Tyytyväiset ja motivoituneet työntekijät säästävät sinulle kustannuksista ja hoitavat yrityksesi kannattavuutta hyvin.

Erityisesti tämä merkitsisi myös sinun ajankäyttösi tehostumista, jonka merkitys organisaatiosi kannattavan kasvun tukemisessa on kaikista merkityksellisin.

Laita viestiä sinulle sopivasta palaveriajankohdasta, niin järjestetään kalenterimme sopimaan. Taivutetaan hieman tuolien selkänojia ja syvennytään tarkemmin aiheeseen vaikka sen kahvikupposen merkeissä..

tenderit-palveluprosessi

Terveisin

Tenderit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *